Yleiset sopimusehdot

Ikioma Nimilappu Oy:n verkkokaupan yleiset sopimusehdot

1. Soveltamisala
Näitä yleisiä sopimusehtoja (”Sopimusehdot“) sovelletaan osoitteessa www.ikioma.fi sijaitsevasta, Ikioma Nimilappu Oy (”Myyjä“) omistamasta verkkokaupasta (”Verkkokauppa“) tehtyihin tuotteiden tilauksiin.
Palvelun tarjoaa Ikioma Nimilappu Oy, Fredrikinkatu 61 a 6. krs, 00100 Helsinki.
Verkkokauppa on tarkoitettu ainoastaan 18 vuotta täyttäneille, Suomessa asuville henkilöille, jotka tilaavat tuotteita Suomessa sijaitseviin toimitusosoitteisiin (”Asiakas“).
Myyjän tekemiin tarjouksiin ja suorituksiin sovelletaan pakottavan lainsäädännön ohella yksinomaan näitä Sopimusehtoja. Asiakkaan ollessa elinkeinonharjoittaja Sopimusehtoja sovelletaan myös tuleviin kauppoihin, vaikka asiasta ei olisi nimenomaan erikseen uudelleen sovittu.
Näiden Sopimusehtojen vastaiset, niistä poikkeavat tai niitä täydentävät Asiakkaan ehdot eivät tule osaksi sopimusta, jollei asiasta ole erikseen kirjallisesti sovittu Myyjän ja Asiakkaan välillä. Näillä sopimusehdoilla ei rajoiteta kuluttajalle pakottavan lainsäädännön mukaan kuuluvia oikeuksia.
Voimassaolevat Sopimusehdot löytyvät ja ne voi tulostaa osoitteessa www.ikioma.fi.

2. Asiakastilin perustaminen
Asiakas voi halutessaan rekisteröityä Verkkokaupan asiakkaaksi ja näin nopeuttaa asiointia Verkkokaupassa. Rekisteröityminen on maksutonta. Rekisteröityessään Asiakkaalle muodostuu pysyvä asiakastili. Tilin kautta on mahdollista tehdä tilauksia ilman, että Asiakkaan pitää joka kerran erikseen syöttää omia tietojaan.
Tavaroiden tilaaminen ei edellytä rekisteröitymistä.
Voidakseen Rekisteröityä ja luoda asiakastilin Asiakkaalla on oltava voimassaoleva sähköpostiosoite ja hänen on luotava salasana. Sähköpostiosoite toimii käyttäjätunnuksena ja yhdessä salasanan kanssa tunnistautumisena. Sähköpostiosoitetta käytetään myös yhteydenpitoon Asiakkaaseen.
Asiakkaan tulee antaa itsestään oikeat tiedot asioidessaan Verkkokaupassa ja rekisteröityessään Verkkokaupan asiakkaaksi. Nimimerkin tai vastaavan käyttäminen ei ole sallittua. Samalla Asiakkaalla saa olla ainoastaan yksi voimassaoleva rekisteröinti. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä Myyjälle.
Myyjällä on oikeus jäädyttää tai sulkea Asiakkaan tunnukset sekä lakkauttaa Verkkokaupan asiakastili. Tällöin Asiakkaan asiakastili kaikkine tietoineen poistetaan. Asiakas saa välittömästi tiedon tällaisesta Myyjän aikeesta.

3. Asiakkaan velvollisuudet asiakastilin osalta
Mikäli Asiakas avaa asiakastilin, hänen on hoidettava tiliään huolellisesti sekä säilytettävä salasana huolellisesti. Mikäli asiakastilin kautta tehdään tilauksia, asiakastilin rekisteröinyt henkilö katsotaan Myyjän sopimuskumppaniksi ja Asiakas on vastuussa kaikesta käyttäjätunnuksillaan tapahtuvasta asioinnista Verkkokaupassa, paitsi tilanteissa joissa hän ei ole voinut estää mahdollista tilinsä väärinkäyttöä. Asiakkaan tulee olla välittömästi yhteydessä Myyjään, jos Asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksensa ovat paljastuneet tai että hänen tunnuksiaan käytetään väärin. Asiakas ei saa luovuttaa tunnistetietojaan kolmannelle osapuolelle eikä sallia kolmannelle pääsyä tunnistetietojen avulla asiakastilille. Mikäli Asiakas kuulee kolmannelta asiakastilinsä väärinkäytöstä, Asiakkaan on välittömästi ilmoitettava asiasta Myyjälle.
Myyjä ei vastaa siitä, jos asiakas ei ilmoittamiensa tietojen virheellisyyden vuoksi saa tilaustaan, tilaus- tai toimitusvahvistuksia, muita asiakirjoja tai rahallisia hyvityksiä. Asiakas on yksin vastuussa itse luomastaan materiaalista, jota hän välittää sivustolle tai sen yhteyksien kautta.
Mikäli Asiakkaan henkilötiedot tms. muuttuvat ja hän on itse perustanut asiakastilin, hänen on itse huolehdittava tietojen päivityksestä. Asiakas voi kirjautumalla muuttaa tietonsa itse.
Asiakas voi milloin tahansa peruuttaa rekisteröitymisensä ilmoittamalla asiasta Myyjälle. Tällaisen peruuttamisen johdosta asiakastili ja kaikki siihen liittyvät henkilötiedot poistetaan lopullisesti, edellyttäen kuitenkin, että laki ei edellytä tietojen säilyttämistä tai tietoja ei tarvita tilauksen loppuunsaattamiseen.

4. Sopimuksen syntyminen
Verkkokaupassa, esitteissä, hinnastoissa tai muussa markkinointimateriaalissa olevat tuotteiden esittelyt eivät velvoita Myyjää solmimaan sopimusta Asiakkaan kanssa. Kyseessä on sitomaton, Asiakkaalle tehty ehdotus tilauksen tekemisestä.
Verkkokaupassa käytetyt kuvat tuotteista ovat vain malleja eivätkä ne välttämättä kuvaa tuotetta sellaisenaan luonnossa.
Ostaja tekee tilauksellaan sitovan tarjouksen sopimuksen tekemisestä. Verkkokaupassa tämä vahvistetaan klikkaamalla ruutua ”Maksa kortilla”.
Tehtyään tilauksen Verkkokaupassa Asiakas saa automaattisen vastauksen sähköpostiosoitteeseensa. Näin Myyjä vahvistaa vastaanottaneensa Asiakkaan tilauksen (”Saapumisilmoitus“). Saapumisilmoitus ei tarkoita vielä ostotarjouksen hyväksymistä eikä sen perusteella vielä synny sopimusta.
Sopimus tavarasta syntyy vasta kun Myyjä ostotarjouksen vastaanotettuaan nimenomaisesti hyväksyy tarjouksen tai ilman etukäteistä nimenomaista hyväksymistä lähettää tavaran Asiakkaalle.

5. Hinta ja toimitus
Verkkokaupassa, esitteissä, hinnastoissa sekä muissa markkinointimateriaaleissa esitetty tuotteen hinta sisältää voimassaolevan arvonlisäveron sekä lähetyskulut. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella.
Mikäli Verkkokaupassa, esitteissä, hinnastoissa sekä muissa markkinointimateriaaleissa esitetty tuotteen hinta teknisistä syistä johtuen on merkitty virheellisesti ja kauppa on syntynyt virheellisen hinnan perusteella, Myyjällä on kuitenkin, automaattisesta tilausvahvistuksesta huolimatta, oikeus peruuttaa kauppa. Mikäli Myyjä tällä tavoin peruuttaa kaupan, Myyjän on välittömästi palautettava Asiakkaalle tämän jo suorittamat maksut.
Ilmoitetut toimitusajat ovat sitovia ainoastaan, mikäli Myyjä on ne nimenomaisesti kirjallisesti vahvistanut.
Mikäli toisin ei ole sovittu, Tuotteet toimitetaan Asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Toimitus on mahdollista ainoastaan Suomeen.
Mikäli kaikkia tilattuja tuotteita ei löydy varastosta, Myyjä on oikeutettu tekemään osatoimituksen, jos sitä voidaan pitää Asiakkaan kannalta kohtuullisena. Mahdolliset määräajat alkavat vasta koko toimituksen tapahduttua.
Myyjä ei takaa, että tilattua tuotetta on varastossa. Mikäli tilattua tuotetta ei tilauksen hetkellä ole saatavilla, Myyjä lähettää Asiakkaalle ilmoituksen oletettavasta toimitusajasta sekä varaa tuotteen Asiakkaalle. Mikäli Myyjän ilmoittama oletettu toimitusaika on kauempana kuin neljän (4) viikon päässä, Asiakas voi vapautua velvoitteistaan Myyjää kohtaan ilmoittamalla asiasta Myyjälle kahden (2) viikon kuluessa siitä, kun Myyjä ilmoitti oletetun toimitusajan. Tässä tapauksessa Myyjän on välittömästi palautettava Asiakkaalle tämän mahdollisesti tekemät suoritukset. Heti, kun tavaraa saadaan varastoon, tavara lähetetään Asiakkaalle ilman, että siitä erikseen ilmoitetaan.
Mikäli kyse ei ole Kuluttajansuojalain tarkoittamasta kuluttajasta tuotteen lähettäminen tapahtuu Asiakkaan vastuulla.

6. Maksuehdot
Kauppahinta on maksettava kokonaisuudessaan välittömästi sopimuksen syntymisen jälkeen.
Maksu suoritetaan jollakin tarjolla olevista maksutavoista: VISA, Mastercard, Paytrail.
7. Kuittaus-, pidätys- ja omistuksenpidätysoikeus
Asiakkaalla on oikeus kuittaukseen ainoastaan, mikäli hänen vastasaatavansa on vahvistettu tuomioistuimen päätöksellä tai mikäli Myyjä ei kiistä Asiakkaan vastasaatavaa.
Asiakkaalla on oikeus käyttää pidätysoikeuttaan ainoastaan, mikäli hänen vastasaatavansa liittyy samaan sopimussuhteeseen.
Myyjä pidättää omistusoikeuden tuotteeseen kunnes kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu.

8. Virhevastuu
Mikäli toimituksessa tai tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, Myyjällä on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. Virheeksi ei katsota tavanomaisesta käytöstä johtuvaa kulumista, normaalia käyttöä tai sellaisia vahinkoja, jotka aiheutuvat virheellisestä käsittelystä tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä. Kuluttajakaupassa Myyjän lainmukainen vastuu virheistä määräytyy kuluttajansuojalain säännösten mukaan.
Myyjä vastaa rajoituksetta tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttamasta vahingosta. Tuotteen valmistaja tai maahantuoja on tuotevastuulain mukaisesti vastuussa vahingoista, joita tuotteesta aiheutuu henkilölle tai yksityiskäytössä olevalle omaisuudelle. Kuluttajansuojalain mukaan myyjä on vastuussa vahingoittuneesta omaisuudesta silloin, kun vahinko kohdistuu omaisuuteen, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan.
Myyjä ei vastaa mistään välillisestä, epäsuorasta tai vaikeasti ennakoitavissa olevasta vahingosta, kuten liikevaihdon menetyksestä tai saamatta jääneestä voitosta. Myyjä ei myöskään vastaa kolmannen osapuolen vastuulla olevasta vahingosta.

9. Takuu

Myyjä vaihtaa virheellisen tuotteen uuteen, jos Asiakas palauttaa sen viimeistään 14 päivän kuluessa lähetyksen saapumisesta. Tuote sekä lasku tai sen jäljennös tulee palauttaa Myyjän palautusosoitteeseen. Asiakkaan on palauttamisen yhteydessä ilmoitettava syy palauttamiselle sekä omat yhteystietonsa.

10. Tuotteen tarkastaminen ja reklamaatio
Kun Asiakas on vastaanottanut toimituksen, Asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Asiakkaan tulee myös varmistaa, että toimitus sisältää kaikki Asiakkaan tilaamat tuotteet.
Mikäli tuotteessa on havaittavia puutteita tai virheitä, erityisesti havaittavia kuljetuksesta johtuvia virheitä, Asiakkaan on ilmoitettava asiasta välittömästi tavaran kuljettajalle sekä otettava mahdollisimman pian yhteyttä Myyjään.
Asiakkaan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai kun hänen olisi pitänyt havaita se.

11. Peruuttaminen
Peruuttamisoikeus
Asiakkaalla on oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa Verkkokaupasta ostamansa tuote 14 päivän kuluessa ilmoittamalla siitä Myyjälle nimenomaisesti, esimerkiksi täyttämällä sähköinen peruuttamislomake, joka löytyy näiden Sopimusehtojen lopusta tai lähettämällä peruutusilmoitus osoitteeseen Ikioma Nimilappy Oy, Fredrikinkatu 61 a 6. krs, 00100 Helsinki. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun asiakas tai hänen osoittamansa kolmas osapuoli, joka ei ole rahdinkuljettaja, on vastaanottanut viimeisen tavaraerän. Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että Asiakas lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä ennen peruuttamisen määräajan päättymistä.
Peruuttaminen on tehty ajoissa, mikäli ilmoitus peruuttamisoikeuden käyttämisestä lähetetään. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoitus voidaan tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen elinkeinonharjoittajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä ja sähköisesti lähetetyn päivänä, jona ilmoitus on lähetetty
Peruuttamisen seuraukset
Mikäli Asiakas peruuttaa sopimuksen, Myyjän on palautettava välittömästi, kuitenkin viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä, kun ilmoitus peruuttamisoikeuden käyttämisestä on saapunut, kaikki Asiakkaalta saadut suoritukset, mukaan lukien kuljetuskustannukset (lukuun ottamatta niitä lisäkustannuksia, jotka ovat johtuneet siitä, että Asiakas on valinnut muun kuin Myyjän tarjoaman halvimman peruskuljetuksen). Myyjä palauttaa maksut samaa maksutapaa käyttäen kuin, millä Asiakas on alkuperäisen suorituksen tehnyt, paitsi mikäli Asiakkaan kanssa on erikseen toisin sovittu. Palauttamisen yhteydessä ei makseta mitään korvausta. Myyjällä on oikeus lykätä maksun palauttamista, kunnes Myyjä on saanut tuotteen takaisin haltuunsa tai kunnes Asiakas on todistettavasti osoittanut lähettäneensä tuotteen, sen mukaan kumpi ajankohta on aikaisempi.
Asiakkaan on lähetettävä tai luovutettava tuote Myyjälle välittömästi, kuitenkin viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä, kun Asiakas ilmoitti Myyjälle käyttävänsä peruuttamisoikeuttaan. Palautus on tapahtunut palautusajan kuluessa, mikäli tuote on lähetetty neljäntoista (14) päivän kuluessa.
Asiakas vastaa palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kuluista.
Tuote tulee palauttaa alkuperäiskunnossa. Asiakas on vastuussa vain sellaisesta tuotteen arvon alenemisesta, joka on seurausta muusta kuin tuotteen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.
Poikkeukset palautusoikeuteen

Peruuttamisoikeus ei koske seuraavia tuotteita: 1) tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi; 2) tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa; 3) sinetöitynä toimitettu tavara, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, on avattu.

12. Sopimusehtojen muuttaminen
Myyjällä on oikeus milloin tahansa tehdä muutoksia näihin Sopimusehtoihin. Asiakkaan tekemiin tilauksiin sovelletaan kulloinkin voimassaolevia Sopimusehtoja.
Mikäli näiden Sopimusehtojen muuttaminen vaikuttaa olemassa olevaan asiakastiliin, muutos voidaan tehdä ainoastaan, jos lain muutos tai verkkokaupan toiminnallisuus, esimerkiksi tekniset muutokset tai asiakastilin hallinnointi edellyttää muutosta.
Tieto edellä kappaleessa 2 mainituista muutoksista lähetetään Asiakkaalle sähköpostitse viimeistään neljä (4) viikkoa niiden voimaantulosta. Myyjän ei kuitenkaan tarvitse lähettää yksittäisiä muutettuja ehtoja tai muokattuja ehtoja kokonaisuudessaan Asiakkaalle. Ilmoitus tehdyistä muutoksista riittää. Ilmoituksen yhteydessä Myyjä toimittaa Asiakkaalle linkin, joiden kautta muutetut ehdot ovat kokonaisuudessaan nähtävissä.
Mikäli Asiakas ei vastusta edellä kappaleessa 2 mainittuja muutoksia neljäntoista (14) päivän kuluessa niiden ilmoittamisesta, katsotaan se uusien ehtojen hyväksymiseksi. Myyjän on kerrottava Asiakkaalle tästä nimenomaisesti ilmoittamisen yhteydessä.

13. Oikeudet Verkkokauppaan, käyttöoikeudet ja vastuu kolmannelle
Verkkokaupan koko sisältö on tekijän- ja tunnusmerkkioikeudellisesti suojattu. Kaikki ne sekä vastaavat immateriaalioikeudet kuuluvat Myyjälle tai tämän yhteistyökumppaneille. Merkkejä, toiminimiä, tuotteiden nimiä, tuoteinformaatiota (ml. tuotearviot ja paino), kuvia/grafiikkaa, designia, layoutia tai muuta Verkkokaupan sisältöä ei saa ladata, kopioida tai muulla tavoin käyttää, jollei laki sitä salli tai jollei oikeudenhaltija sitä erikseen salli.
Käyttämällä sisältöä, kuten erityisesti merkkejä, logoja tai muuta tekijänoikeudellisesti suojattua sisältöä taikka yhdistellessään yksittäin muovattavia tuotteita Asiakas vahvistaa olevansa oikeutettu käyttämään Verkkokaupan sisältöä.
Myyjä, sen työntekijä tai edustaja ei vastaa kolmannelle taholle sellaisista vaatimuksista, jotka Asiakas aiheuttaa lainvastaisella teolla ja/tai jos Asiakas Verkkokaupassa tapahtuneen tilauksen yhteydessä tekemällään toiminnalla rikkoo kolmannen oikeuksia. Erityisesti tämä koskee mahdollisia oikeudenloukkauksia, jotka aiheutuvat yksilöllisesti Asiakkaalle muovailtavien tuotteiden kokoamisesta. Lisäksi Asiakas sitoutuu vastaamaan kaikista kustannuksista, jotka Myyjälle aiheutuvat mainituista kolmannen tahon vaatimuksista. Korvattaviksi kustannuksiksi katsotaan nimenomaisesti myös kohtuulliset oikeudelliset kustannukset siitä, että Myyjä on puolustautunut vaatimuksia vastaan.

14. Muut ehdot
Sopimukseen sovelletaan yksinomaan suomen kieltä.
Mikäli jokin näiden Sopimusehtojen määräys on kokonaan tai osittain sitomaton tai pätemätön, se ei vaikuta muiden ehtojen sitovuuteen tai pätevyyteen. Tällaisissa tapauksissa osapuolet pyrkivät korvaamaan pätemättömän lausekkeen sellaisella, joka mahdollisimman hyvin vastaa pätemättömän määräyksen tarkoitusta.
Näihin Sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia.
Kuluttaja-asioissa kuluttajaa vastaan nostetut kanteet käsitellään siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä kuluttajalla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka. Myyjää vastaan nostetut kanteet käsitellään siinä tuomioistuimessa, jonka tuomiopiiriin Myyjä kuuluu. Kuluttajan ollessa kantajana kanne voidaan nostaa myös sen tuomiopiirin käräjäoikeudessa, jossa kuluttajalla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka. Kuluttaja voi viedä erimielisyyden myös kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Myyjä ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majeure). Tällaisessakin tilanteessa Myyjä pyrkii kuitenkin palvelemaan Asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Myyjällä on oikeus muuttaa ja päivittää mitä tahansa Myyjän verkkosivujen sisältöä ilman erillistä ilmoitusta. Myyjä ei voi taata verkkopalvelun yhteensopivuutta Asiakkaan laitteiston kanssa.
Myyjä ei ole velvollinen pitämään tarjontaa saatavilla pysyvästi.

Palautuslomakkeen malli

Mikäli Asiakas haluaa palauttaa tuotteen, siitä voi ilmoittaa oheisella lomakkeella alla olevaan osoitteeseen:
Ikioma Nimilappu Oy, Fredrikinkatu 61 a 6. krs, 00100 Helsinki

Täten peruutan solmimani sopimuksen, joka koskee seuraavia tuotteita
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Tilattu [pvm] / vastaanotettu [pvm]:
__________________________________________________________________________________
Asiakkaan nimi:
__________________________________________________________________________________
Asiakkaan osoite:
__________________________________________________________________________________
Asiakkaan allekirjoitus (ainoastaan, mikäli lomake lähetetään paperiversiona)
__________________________________________________________________________________
Päiväys
__________________________________________________________________________________